септември 15, 2007

Човешки права

Слушам разсъжденията на козметичката ми за мъжете и гледам красивите й разтревожени очи през лупата. Задава си въпроси – Защо мъжете си тръгват така? Защо не могат да се сбогуват нормално, а се крият? От какво толкова ги е страх? Казва ми, че става въпрос за нейна приятелка, но аз съм сигурна, че говори за себе си. Блъска си главата какво толкова страшно има в едно “Сбогом!”. Не знам какво да й отговоря, а и не ми се иска да ръся умнотии и клишета.

Мъжете си тръгват поради същите причини, поради които си тръгват и жените - защото така искат, защото не им харесваме достатъчно или просто, защото така. Не умеят да се сбогуват, вярно е, изнизват се винаги като мишки, но това просто е Техният начин да кажат “Край!”. Не съм сигурна обаче, че жените не практикуват същото. Докато лежа с една топла маска на лицето си се връщам мислено назад - не винаги съм постъпвала достойно на раздяла. Случвало се е толкова да искам да се махна, че просто съм бягала от някои мъже като от грип. Не съм си вдигала телефона с дни, крила съм се, лъгала съм и съм увъртала. Съответно аз пък съм понасяла същото. Друг път, осъзнавайки, че се движа в посока, която не ми харесва, съм намирала удобен случай да се обидя за нещо и съм приключвала без обяснения. Просто, защото в този момент ми е светнало, че това не е човекът или пък, че е време да се защитя. Случвало се е и да ме хване страх, да не искам да влизам навътре и умишлено да не давам шанс на някоя връзка. За мен без обяснения винаги е значело без усложнения. Има много хора, които са ме псували, чувала съм какво ли не за себе си, подминавали са ме обидени на улицата…

Варианти да си тръгнем има хиляди и кой от кой по-недостоен. Няма достойни раздели. Не съм особено сигурна, че сълзливите сбогувания са по-безболезнени от мълчанието. Не можем да обвиняваме мъжете, не можем да обвиняваме никого за нищо. Колкото и да не ни се иска, те също имат право да са свободни, да търсят, да не намират, да са щастливи или нещастни.

Всеки има право да си тръгне така както намери за добре. Всеки има право да продължи напред, да наранява и да бъде нараняван. Дори, когато е мъж…