март 19, 2010

Еснафи


Има едно нещо, което винаги безотказно ме подтиска – еснафщината. Забавна и смешна ми е в началото, но след това започва да ме мачка. Изглежда не съм дорасла да й се подигравам без да ме хване за гушата и да ме задуши до посиняване. Еснафщината може да ме докара до сълзи. Сълзи от безсилие и огорчение, че светът и някои от уж близките ми хора ме вкарват в този капан, без дори да осъзнавам. Един час и целият талант в мен може да се изпари до капка. Един час разговори за коли и шопинг и мога да крещя на улицата до прегракване. Усещам как с всеки следващ такъв разговор ставам все по-обикновена. С всяка марка и с цената й, с разговорите за поредния цървул, който си е построил къща, колкото голф-игрище с 12 бани. Мислите ми се изпаряват и се превръщат в ехо, което отразява модните тенденции на масата.
Еснафщина – в най-модерния й вид. Новата еснафщина си подрежда чехлите, у тях винаги е чисто, гардеробите са под конец. Новата еснафщина се храни здравословно и спортува, изсъхнала от скука. Работи по 12 часа в офиса, а после се прибира в дизайнеркия си апартамент по-бездомна от скитник. Новата еснафщина ходи в скъпи алпийски купорти, кара поршета и си говори за ресторанти. Новата еснафщина просто трябва да се подреди в редица и дружно да посети психоаналитик, за да разкаже защо пълни живота си единствено с вещи. Еснафщината, която никога не се влюбва в неподходящия или неподходящата. Еснафщината, която се бори за семейни ценности, за фреш в хладилника и прясна паста в обедното меню. Еснафщина нещастна до рев. Празна до викане. Убедена, че хубавият живот се купува с пари и влияние. Заблудена до слепота. Объркана до кръв.
Еснафщина с вдигнат плакат над главата – Парите купуват!
Къде отивате, мили мои?!?
Парите не съществуват! Парите са шарени хартийки, нарисувани от некадърни художници. Парите могат да ви купят само чупливи, ненадеждни неща. Вещи, които се изтъркват, избеляват, излизат от употреба или от гаранционен срок. Парите купуват тенекии, кожи и парцали. Парите купуват скъпи вечери в изискани ресторанти и самолетни билети. Парите купуват самодоволство, което животът неминуемо наказва. Няма никакво значение дали ядеш само био, ако човекът когото обичаш ти изневерява и те напусне. Няма значение колко е бърза колата ти, защото няма как да избягаш от себе си. Дори месец на края на света няма да те извади от собствената ти мизерна орбита. От собственото ти малко нещастие... Независимо от всичките пари, които хвърляш, за да заблудиш себе си. Няма никакъв смисъл от скъпите ти дрехи, ако няма пред кого да ги съблечеш. Ако няма повод да ги нацапаш. Ако не те обичат. Ако не обичаш. За какво ти е перфекно поддържаното тяло, ако нямаш повод да развалиш фигурата си? Платиненият ти телефон е безсмислен, ако няма на кого да се обадиш. Няма никакъв смисъл, мили мои, с огромни претенции и нищожен талант за живот. Няма никакъв смисъл, приятели мои! За съжаление! А аз ще се задуша!